training Het goede gesprek

Leiderschap ontwikkelen begint altijd bij jezelf

Leiderschap ontwikkelen begint altijd bij jezelf

verbind met je mensen

Steeds meer organisaties kiezen voor Het Goede Gesprek. Leidinggevenden en medewerkers en.of vrijwilligers voeren met elkaar de dialoog over de werk-privé balans, duurzame inzetbaarheid, ambitie, groei en ontwikkeling en het werken vanuit talent. Sommigen noemen dit goede gesprek het ambitiegesprek, inspirerende gesprek, het ontwikkelgesprek, het duurzame inzetbaarheidsgesprek. Allemaal vormen van Het Goede Gesprek waarin persoonlijke aandacht voor de medewerker of vrijwilliger centraal staat.

Met Het Goede Gesprek voelen mensen zich meer gezien en gehoord. Steviger verbonden met de organisatie én verantwoordelijk voor hun eigen groei. Ook zijn ze zich meer bewust van hun talent, kwaliteiten, valkuilen, hulpbronnen, en belemmeringen en weten daar effectief mee om te gaan. Dus meer eigenaarschap bij de medewerker en minder controle en administratieve rompslomp.

De omslag van de traditionele gesprekscyclus naar Het Goede Gesprek vraagt goede gesprekstechnieken van álle leidinggevenden. Alleen dan krijgt iedere medewerker dezelfde aandacht en kansen. Met de juiste gesprekstechnieken helpt de leidinggevende de medewerker of vrijwilliger om na te denken, te reflecteren en te gaan praten. En zo komt er veel op tafel: ideeën, verhalen, inzichten en initiatieven om de eigen duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling en/of werk-privébalans te versterken.

Opbrengst

Tijdens de eendaagse training Het Goede Gesprek is veel ruimte om te oefenen. De praktijk staat centraal. We werken met het gespreksformulier van de organisatie of ontwikkelen die samen tijdens de training. De training geeft structuur, houvast en de juiste technieken om Het Goede Gesprek te gaan voeren. We doen dit aan de hand van de vier fasen van Het Goede Gesprek:

  1. Verbinden door contact maken

  2. Vragen stellen om behoefte en situatie te onderzoeken met onder meer luisteren, samenvatten en doorvragen, trechteren, chuncken, perspectief, overtuigingen en aannames, stiltes en non-verbale communicatie

  3. Vervolg en opties bespreken en daarbij het eigenaarschap bij de medewerker vergroten

  4. Voltooien en afspraken maken

Voor de borging en verankering is het belangrijk dat de leidinggevenden kort na de training de eerste gesprekken gaan voeren.

MAATWERK

De training Het Goede Gesprek is maatwerk. Jij zorgt voor de locatie en ik voor de rest. Tijdens een online intakegesprek inventariseer ik waar de behoefte van jouw team en organisatie precies ligt. Is er al een nieuw gespreksformulier ontwikkeld of wil je dat we dit met elkaar tijdens de training doen?  Hoeveel ervaring hebben jouw leidinggevenden met het voeren van medewerkersgesprekken? Hoe leuk of spannend vinden zij het om de meer persoonlijke gesprekken te moeten gaan voeren? Wil je intervisie, aandacht voor feedback geven of bijvoorbeeld kernkwaliteiten? Afhankelijk van de behoefte en het budget maken wij het programma op maat. Een terugkombijeenkomst behoort bijvoorbeeld ook tot de mogelijkheden.

Voor wie

De training ‘Het Goede Gesprek’ is een maatwerkprogramma voor teams van 4 tot 12 personen. Kleine en grote teams met MT-leden, leidinggevenden en vrijwilligerscoördinatoren uit de zorg, het onderwijs, retail, publieke sector en overheid gingen je voor.